• Strony internetowe
    Strony internetoweStrony internetoweStrony internetoweStrony internetoweStrony internetowe
  • Sklepy internetowe
    Sklepy internetoweSklepy internetoweSklepy internetoweSklepy internetoweSklepy internetowe
  • Marketing internetowy
    Marketing internetowyMarketing internetowyMarketing internetowyMarketing internetowyMarketing internetowy
  • Realizacje
    RealizacjeRealizacjeRealizacjeRealizacjeRealizacje
  • Blog
    BlogBlogBlogBlogBlog
  • Kontakt
    KontaktKontaktKontaktKontaktKontakt

Często klienci kontaktując się z nami w sprawie utworzenia strony internetowej, zadają nam pytanie o elementy potrzebne do uruchomienia strony internetowej. W poniższym artykule udzielimy odpowiedzi, jakie kroki trzeba wykonać, aby wystartować z własną stroną internetową oraz jakie są koszty prowadzenia strony internetowej. 

Domena internetowa

Domena to po prostu adres, pod którym będzie się wyświetlała Twoja witryna np. nazwafirmy.pl  Staraj się wybierać nazwy możliwie krótkie i łatwe do zapamiętania. Zapobiegniesz w ten sposób pomyłką przy wpisywaniu nazwy domeny w pasku adresu przeglądarki. Jeśli prowadzisz biznes w Polsce to wybór domeny z końcówka .pl będzie najrozsądniejszą opcją. Niestety bardzo często zdarza się, że wybrana nazwa domeny jest już zajęta. Dla przykładu, tak popularne nazwy, jak choćby wakacje.pl czy wczasy.pl są już dawno nie dostępne, a ich odkupienie od aktualnego abonamenta wiązałoby się z poniesieniem znacznych kosztów. Co wtedy? W takim przypadku możesz skorzystać z domen z rozszerzeniem .com.pl, .net.pl, czy info.pl lub domen regionalnych jak .waw.pl, .poznan.pl, Natomiast nazwa domeny z globalnym rozszerzeniem .com świetnie sprawdzi się w przypadku firm prowadzących działalność na rynkach wielu państw. Każdy rejestrator domen posiada wyszukiwarkę, gdzie możesz sprawdzić czy dana domena jest dla nas dostępna oraz jakie rozszerzenia mamy do wyboru. 

Kupując u rejestratora domenę nie staję się ona Twoją własnością. Domeny polskie można zarejestrować na minimum rok, maksymalnie na okres 10 lat. W przypadku domen zagranicznych ten okres jest krótszy i wynosi maksymalnie 5 lat. Gdy tylko skończy się okres na który wykupiłeś domenę trafia ona do puli wolnych domen i każdy może ją przechwycić. Dlatego tak ważne jest terminowe uiszczanie opłaty, bo praca którą włożyliśmy w wypromowanie naszej witryny pod daną domeną może pójść na marne. 

Ceny za prawa do użytkowania nazwy strony wahają się w przedziale 60-200 zł za jeden rok abonamentowy. Przy czym w pierwszym roku ten koszt jest zazwyczaj dużo niższy. Myśląc o zakupie domeny powinieneś zwrócić uwagę na jej koszty odnowienia. Nie raz zdarza się, że firmy oferują atrakcyjne ceny za rejestrację domeny w pierwszym roku, by odbić to sobie w kolejnych latach. 

Wybór nazwy domeny powinien być przemyślaną decyzją, bo ma ona wpływ na późniejsze działania marketingowe. Warto zadbać, aby nazwa była profesjonalna, wzbudzała zaufanie i nawiązywała do profilu działalności firmy. 

Hosting

Skoro mamy już wybraną domenę, to teraz powinniśmy się zastanowić nad doborem odpowiedniego hostingu. Hosting to w dużym uproszczeniu miejsce gdzie umieścimy naszą stronę www, jej wszystkie pliki, zdjęcia oraz teksty. Uzyskujemy w ten sposób dostęp do wydzielonych zasobów serwera, które umożliwią funkcjonowanie naszej strony www i poczty. Wybór firmy hostingowej nie należy do najłatwiejszych. Na rynku działają dziesiątki firm oferujących swoje usługi z zakresu hostowania stron internetowych. Zadania nie ułatwia z pewnością liczba parametrów, które trzeba wziąć pod uwagę przy wyborze odpowiedniego serwera. Inne wymagania będziemy mieć, gdy chcemy postawić prosta stronę wizytówkę, a inne w przypadku rozbudowanego portalu czy sklepu internetowego z kilkoma tysiącami produktów.

Przy wyborze hostingu powinieneś zwrócić szczególną uwagę na liczbę dostępnej powierzchni na serwerze. Jest to szczególnie istotne, gdy chcesz prowadzisz stronę na której będziesz dodawał materiały audiowizualne (zdjęcia, video, pliki). Również w przypadku gdy chcesz na hostingu utrzymywać firmową pocztę musisz dokładnie przemyśleć jaka liczba miejsca będzie Ci potrzebna. Do uruchomienia strony będzie potrzebne nam środowisko uruchomieniowe. Abyś mógł uruchomić stronę na popularnym systemie zarządzania treścią WordPress, hosting z którego usług korzystasz musi posiadać obsługę interpretera języka PHP w wersji co najmniej 7.4, Baza MySQL 5.6 (lub nowszej) oraz obsługę protokołu HTTPS.

 

Parametry istotne przy wyborze hostingu:

  • Szybkość hostingu. Rodzaj dysków( HDD czy SSD), moc procesora CPU i liczba pamięci RAM. 
  • Bezpieczeństwo Hostingu – jak często są robione kopie zapasowe strony?
  • Ilość miesięcznego transferu – w przypadku większości hostingów jest on nieograniczony
  • Pojemność hostingu – ile mamy miejsca na pliki i firmową pocztę
  • Bazy danych – ile baz danych możemy posiadać. Jest to istotna informacja, gdy chcemy na hostingu utrzymywać więcej niż jedną stronę www.
  • Liczba kont pocztowych –  musisz brać pod uwagę rozwój firmy, dlatego najlepiej żeby była możliwość utworzenia tylu kont pocztowych ile będzie Ci potrzebne. 
  • Wsparcie techniczne – jak szybko uzyskamy odpowiedź w przypadku jakichkolwiek problemów w działaniu strony.

 

Certyfikat SSL

Certyfikat SSL to protokół, który poświadcza wiarygodność danej domeny i jej właściciela oraz zapewnia pełne szyfrowanie przesyłanych danych pomiędzy przeglądarką użytkownika i serwerem. Ujmując to prościej, certyfikat zapewnia ochronę strony www przed wykradzeniem danych. Daję nam gwarancję że wszelkie wrażliwe dane(email, telefon, dane karty kredytowej, hasła), które będziemy przesyłać za pomocą strony internetowej nie zostaną przechwycone przez hakerów, ponieważ są odpowiednio zaszyfrowane. Certyfikat wystawiony jest na określony czas dla konkretnej domeny (najczęściej okres jednego roku).  Niektóre hostingi oferują możliwość zainstalowania darmowego certyfikatu SSL. Do najpopularniejszych darmowych dostawców takiego rozwiązania należy Let’s Encrypt. 

Jak najprościej sprawdzić czy dana strona jest zaopatrzona w certyfikat SSL? Zobacz, czy w pasku adresu przeglądarki znajduję się zamknięta kłódeczka oznaczająca bezpieczne połączenie. Również przedrostek https:// (zamiast zwykłego http://) przed nazwą strony oznacza, że mamy do czynienia ze stroną szyfrująca przesłane dane.

Może się zdarzyć, że na Twojej stronie nie ma formularza kontaktowego, ani innych elementów, które umożliwiłyby przechwycenie danych z twojej strony. W takim przypadku możesz zrezygnować z zakupu certyfikatu SSL, jednak użytkownicy bardzo często wchodząc na stronę zwracają uwagę, czy przy jej adresie znajduję się zamknięta kłódeczka, dlatego mimo wszystko warto taki certyfikat na stronie posiadać. 

Kolejnym argumentem przemawiającym za posiadaniem certyfikatu SSL jest jego wpływ na widoczność strony w wyszukiwarce google.  Jest to jeden z czynników rankingowych branych przez google przy ustalaniu pozycji Twojej witryny w wyszukiwarce. Jak widać google poważnie bierze pod uwagę kwestia bezpieczeństwa i z choćby tego powodu warto zabezpieczyć stronę takim certyfikatem. 

Podsumowanie

W tekście celowo pominęliśmy informacje o materiał tekstowych i zdjęciowych, które są potrzebne do stworzenia strony internetowej. To od Ciebie zależy czy sam je przygotujesz, czy zlecisz ich przygotowanie profesjonalistom. W przygotowaniu skutecznych treści na stronę pomoże Ci copywriter. Jeśli potrzebujesz profesjonalnych zdjęć na stronę masz do wyboru dwie opcje. Możesz skorzystać z usług profesjonalnego fotografa, który wykona profesjonalną sesję zdjęciową. Znacznie tańszą opcją jest skorzystanie z fotografii stockowych w bankach zdjęć jak (Shutterstock, Adobe Stock, Depositphotos). Tutaj musisz liczyć się faktem, że zdjęcia nie będą przedstawiały w 100% twoich produktów i usług.

Przytoczone wyżej usługi to koszty, które będziesz ponosił co roku. Wiesz już teraz, że utrzymanie strony internetowej to nie jednorazowy wydatek. Jeśli chcesz, by strona internetowa była chętnie odwiedzana musisz liczyć się dodatkowo z wydatkiem pieniędzy na działania promocyjne, które mają za zadanie zwiększyć jej widoczność w sieci, a co za tym idzie przyciągnąć do Ciebie nowych klientów. Pozycjonowanie strony internetowej, kampanie reklamowe Google Ads i Facebook Ads to obszerne zagadnienia, które nie sposób krótko opisać w tym tekście, dlatego poświęcimy im osobne wpisy.

Zlecając nam wykonania strony internetowej nie musisz się martwić o wybór hostingu czy zakup domeny. Zajmujemy się kompleksowym wdrażaniem stron internetowych. Możemy w Twoim imieniu zakupić powyższe usługi lub udzielić Ci wszelkich niezbędnych wskazówek i porad dzięki którym sam dokonasz ich zakupu.